top of page

Kam v Peci pod Sněžkou bezpečně na běžky?

Aktualizováno: 19. 11. 2018

Když vyrazíte v zimě na hory, ať už k nám na Konopindovu chatu do východních Krkonoš, nebo jinam, tak byste neměli zapomenout přibalit i běžky. Kdo nechce balit, tak může v Peci pohodlně půjčit. Sněhové podmínky jsou vzhledem k nadmořské výšce v zimě moc dobré a také provozovatelé areálů, více pracují na úpravě běžkařských tras. Zajímavé je také sledovat online zprávy z tratí, kde lidé sdělují své aktuální zkušenosti a informují o běžkařských podmínkách a sjízdnosti tras.

www.bezecketrate.info

https://www.kamzasnehem.cz/bezky/krkonose/pec-pod-snezkou-janske-lazne http://www.krkonose.eu/cs/trate

Určitě za zmínku stojí i fakt, že na serveru mapy.cz můžete plánovat výlet nejen pěšky nebo vozem, ale již i na běžkách. Možná lze jen vytknout plánovači přílišnou striktnost oficiálních tras :). Pokusíme se vám nabídnout krásné a osvědčené trasy různých obtížností. Pokud nechcete skočit ihned do běžek a stoupat z Konopindovy chaty na sjezdovce nahoru okolo Husovy boudy k vysílači, tak si lze výlet usnadnit buď nablížením jakýmkoliv sjezdem k vleku, nebo nejlépe nahnat výšku hned na startu výjezdem sedačkovou lanovkou na Hnědý vrch k rozhledně. Jen opatrně při sjezdu po sjezdovce!

Trasa 1. Pro začátečníky a snadné brusleníčko 2,5 - 7,5 km (vždy uvádíme km celkem)

Naše trasa začíná výstupem k červeno bílému vysílači (výborný orientační bod), odkud se vydáte vpravo směr chata Svornost, která je vidět u lesa na protější stráni. Odtud je to pěkně k Lesní boudě, kde je malé kolečko k otočení, nebo na prodloužení k chatě Mír (směr Hrnčířské boudy). Pokud budete sledovat upravenou stopu, tak nemůžete zabloudit. Je to výlet jak pro děti a tak vzhledem k šířce cesty i pro krásné kondiční bruslení sem a tam. Nebudete stoupat, ani klesat a můžete tento okruh rozšířit o prima sjezd ke zmíněné chatě Mír, nebo na druhou stranu směr Lidická bouda.

Trasa 2. Černá hora tam a zpět cca. 10km

Tato trasa nabízí krásné výhledy, ale také profil ostřejšího stoupání a klesání. Výlet je vhodnější pro sportovní běžkaře. Cílem je vrchol Černé Hory. Tentokrát se vydáme směrem ke Kolínské boudě. Buď můžeme opět pozvolněji od vysílače vlevo, nebo přímo na horizont ve směru Pražská bouda. Okolo Pražské a Kolínské boudy se dostanete na úpatí Černé hory. Zde odbočíte vpravo a budete po prudší svážnici budete stoupat po obvodu až na vrchol k lanovce. Stejnou cestou se může i klesat, ale kdo má rád adrenalin tak můžeme doporučit ostrý sjezd po tzv. Václaváku (v mapě vyznačen červeně).

Cestou se můžete občerstvit na Kolínské boudě, hotelu Černá hora, nebo občerstvení u lanovky, kde doporučujeme teplé Bombardino se šlehačkou a pivo medový Kvasar 14° pivovaru Černá hora (kaloricka bomba, takže nepřehánět!:)). Pokud by vám po sjezdu došly síly, tak si můžete zkrátit výlet jízdou s rolbou grátis v rámci propojení lyžařských středisek Pece a Černé hory. Černohorský expres nabírá lyžaře na rozcestí pod horou, kde jste se vydali vpravo na výstup a odveze vás k Pražské boudě. Odtud již jen sjezd na Konopindu.

Trasa 3. Pro zdatnější a kochající se cca. 15 - 25km, na začátek stoupání, pak sjezdy Osobně bych zvolil start výše zmíněnou variantu a to, nechat se vytáhnout sedačkovou lanovkou na Hnědý vrch k rozhledně. Pokud zvolíte tuto variantu, tak si ušetříte síly při nabírání výšky. Na začátku se překonává Liščí hora a sjezdem se dostanete na rozcestí, kde moc dobře vaří. Jestli chcete stoupat se vším všudy, tak okolo vysílače k chatě Svornost, dále k Lesní boudě a směr Liščí hora. V polovině stoupání budete míjet Lyžařská boudu (fajn prostředí, výborná kuchyně). Zde se trasy obou výchozích cest scházejí.

Až se dostanete k chalupě Na Rozcestí, tak odbočíte vlevo k Zadním a posléze k Předním Rennerovkám. Pak už jen sjezdem po Krkonošské magistrále okolo Tetřevích bud opět směr vysílač.

Kdyby Vám docházeli síly, tak můžete zvolit romantickou zkratku. Je to neofiko dobrodružná (zde žlutě značená) cesta směr chata Severka z rozcestí. Vrťte se cca 150m v protisměru vašeho sjezdu z Liščí hory a držte se vyšlapanou cestou k rozhledně. Krásný sjezd z Liščí hory Vás nemine od rozhledny na Bramberku. Znamená to, že se vůbec nevydáte na Rennerovy boudy!

P.S. Kdo si troufne, tak může z rozcestí pokračovat rovně buď směr Špindl, nebo vpravo směr Výrovka a na Luční boudu, případně na Sněžku. Ale pozor není to nic pro slečinky!

V Peci je mnoho tras a okruhů, každý den můžete jet jinam, ale tyhle máme nejraději. Když si nebudete vědět rady, tak nám neváhejte napsat a společně naplánujeme.

V každém případě, ať už vyrazíte na lyžích nebo pěšky, tak myslete na vlastní bezpečí a bezpečí celé skupiny. Držte se těchto bodů! 1) Ověřte si předpověď počasí a patřičně se podle toho vybavte. 2) Sdělte spolubydlícím detailní plán vaší trasy a přibližný čas návratu. 3) Uložte si telefonní číslo na horskou službu (+420 1210, nebo klasická 155) 4) Vyrazte, jen s nabitým mobilem a nejlépe minimálně ve dvou 5) Volte tempo dle nejslabšího ve skupině 6) Nikdy nemá cenu přeceňovat své síly a svačinka se vždycky hodí Doporučujeme si vzít sebou i hotovost, která se hodí na občerstvení. To najdete na každé horské chalupě. Užijte si běžkování v Peci a nezapomeňte nám napsat, jak se výlet vydařil. Přejeme mnoho bezpečných kilometrů, šťastný návrat a hlavně SKOL!